انتخابات

کارگران کارخانه قند ممسنی در حالی چشم انتظار بازگشت این کارخانه به چرخه تولید هستند که حتی مالک این کارخانه حاضر به ضمانت گذاشتن برای تهیه مواد اولیه ودیعه‌ای نبوده و چراغ کارخانه به دلیل نبود نقدینگی و مواد اولیه خاموش است و کسی حاضر به پاسخ‌گویی نیست.

کام کارخانه قند ممسنی همچنان تلخ است
از زمان تعطیلی کارخانه قند ممسنی که در سال ۱۳۴۴ با افق بلند پیش روی خود تأسیس شد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از پویاترین کارخانجات صنعت قند و شکر کشور در قالب کشت و صنعت فعالیت داشته و ظرفیت تولیدی روزانه حدود ۳۰۰ تن شکر را داشت بیش از ۹سال می‌گذرد و دو سفر استانی دولت سیزدهم به فارس نیز نتوانست گره پیچیده مشکلات این کارخانه را باز کند.
این کارخانه در حال حاضر با مشکلاتی مانند نبود نقدینگی، تأمین نبودن بودجه، نبود مواد اولیه و همکاری نکردن مالک مواجه است، کارخانه‌ای که زمانی از پویاترین کارخانجات صنعت قند و شکر کشور محسوب می‌شد اکنون حتی در پرداخت مطالبات کارگران خود مانده و کام این کارخانه چند سالی است به دلیل نبود بودجه تلخ شده است.

گرهی که باز نشد 
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و فراگیر شدن سیاست احیای کارخانجات راکد، راه‌اندازی کارخانه قند ممسنی در دستور کار مدیریت عالی استان قرار گرفت.
۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ سیدصولت مرتضوی، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور در قالب هفتمین سفر استانی هیئت دولت به شهرستان رستم رفت و بازدید از کارخانه قند ممسنی از مهم‌ترین برنامه‌های وی بود.وی پس از بازدید از کارخانه قند تعطیل شده در رستم، پیگیری جدی‌ برای حل مشکلات این کارخانه را یکی از اولویت‌های مهم قلمداد کرد و خواستار توجه ویژه به احیای مجدد این واحد تولیدی و رسیدگی به پرونده مطالبات کارگران این کارخانه شد که سال‌هاست در دیوان عدالت و دادگستری استان در دست بررسی است. معاون وقت اجرایی رئیس جمهور همچنین پس از این سفر جلسه‌ای به منظور رفع مشکلات این کارخانه تعطیل برگزار کرد که این جلسه با حضور نمایندگان مالک کارخانه، نماینده استانداری فارس و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصمیم‌های خوبی رسید.
در این جلسه طرفین درباره نحوه و زمان‌بندی اقدام‌های لازم برای آغاز به کار مجدد این کارخانه توافق کردند و مرتضوی در این جلسه اعلام کرد دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای تسهیل و رفع موانع تولید به کار گرفته و با اجرای برنامه‌های دقیق و کارشناسی، تولید را برای تولیدکنندگان تسهیل و سودآور خواهد کرد.

وارد شدن هیئت حمایت از صنایع 
بر همین اساس بیش از یک سال زمان صرفِ مذاکره با مالک، جلسات متعدد کارشناسی و رفت و آمدهای مداوم به شهرستان رستم شد تا سرانجام با قطع امید از بخش خصوصی، به پیشنهاد استان، هیئت حمایت از صنایع از اوایل پاییز سال ۱۴۰۱ احیای کارخانه را در دستور کار قرار داد.
پس از بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی یک ساله، هیئت حمایت احیای کارخانه را بر عهده گرفت و مدیران اجرایی هیئت حمایت از صنایع از تاریخ ۹ مرداد سال ۱۴۰۲ در کارخانه قند ممسنی شهرستان رستم مستقر شدند و وظیفه احیای کارخانه را به عهده گرفتند.
در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان فارس در مهر ماه ۱۴۰۲ نیز رسماً پایان تعمیرات فاز شکری اعلام شد و انتظار می‌رفت این بخش فعال شود موضوعی که توسط رئیس جمهور شهید نیز مطرح شد اما با همه این‌ها هنوز چرخه تولید کارخانه همچنان خاموش است.

تخصیص اعتبار
سال گذشته به کارخانه قند ممسنی حدود۳۰ میلیارد تومان اعتبار در گردش حمایت داده شد که از این مبلغ ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صرف مطالبات کارگری و بودجه‌ای در حدود ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صرف اتمام فاز یک شد، در حالی که فاز یک تصفیه شکر از شکر خام و آماده دریافت شکر خام است؛ فاز دو ۴۰ درصد کار شده و برای تکمیل آن که استحصال شکر از چغندر خام است نیاز به بودجه تقریبی ۳۰ میلیارد تومانی است که در سازمان برنامه و بودجه مصوب شده اما هنوز تخصیص داده نشده است.

قول استاندار 
این کارخانه همچنان در انتظار است که با تخصیص بودجه دولت بتواند فاز دوم را انجام دهد، اما برای سرمایه در گردش نیز مجدد به نقدینگی نیاز است. در خصوص احکام کارگران نیز طبق گزارش‌های موجود بیش از ۵۰ درصد مطالبات کارگران علی‌الحساب پرداخت شده و با تزریق مجدد بودجه ۱۸ میلیارد تومانی باید حقوق کارگران به عنوان دیون ممتاز پرداخت شود.خاموش بودن چراغ این کارخانه در حالی است که استاندار فارس در بازدید سال گذشته خود از این مجموعه اظهار امیدواری کرده بود در روزهای آینده با تأمین شکر خام، فاز اول این کارخانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
محمدهادی ایمانیه افزود: احیای مجدد این کارخانه می‌تواند بیش از ۲۰۰شغل ایجاد کند آن هم در منطقه‌ای که کمتر برخوردار است و کارخانه و صنعت قابل ‌توجهی در آن مستقر نیست.
ایمانیه راه‌اندازی مجدد این کارخانه را خبری نویدبخش برای مردم این شهرستان دانسته و گفته است: لازم است حرکت صنایع فارس برای رفع موانع و رونق تولید پرشتاب‌تر شود و اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی در این پروژه، نشان‌دهنده حرکت مثبت و نویدبخش رونق مناسب این کارخانه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.